Monday, August 10, 2015

MENGHARAPKAN CAHAYA HUDUD DI HUJUNG TEROWONG GELAP MENANTI SULUHAN AJAIB DARI LAMPU ALADIN UMNO












 OLEH : JAMALUDIN  MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com

TIDAK sesiapa boleh menolak Hudud. Sebagai umat islam diwajibkan menerima Hudud tanpa soalan. Kalau suatu ketika dulu PAS menuduh UMNO menolak Hudud, tetapi sekarang PAS boleh bersama-sama dengan UMNO bagi melakarkan Hudud dalam konteks sistem pemerintahan di Malaysia. 

Sekalipun pada asasnya Hudud tidak boleh ditolak oleh sesiapa yang mengakui dirinya sebagai penganut  ajaran islam namun, ia boleh dipersoalkan dalam menyentuh kerangka pembinaan anekmen Hudud. Tidak menjadi satu kesalahan kiranya seseorang itu membahas dan mengkritik kerangka Hudud draf PAS.

Bila berbicara mengenai Hudud. Kita memerlukan perkiraan metametik. Tanpa pengetahuan metametik sukar bagi sesiapa pun untuk meletakan pengharapan mengenai dengan perlaksanaan Hudud di negara Malaysia yang majmuk.

Persoalannya sekarang mampukah PAS melaksanakan Hudud di negara ini. Jawabnya tidak, kalau tidak soalnya kenapa dan mengapa kita katakan PAS tidak berupaya melaksanakan Hudud di Malaysia. Untuk memastikan jawapan ini. PAS perlu bijaksana dalam mengaturkan ilmu metametik. PAS sesekali tidak wajar menjadikan agenda Hudud sebagai bulldozer(The bulldozed of hudud agenda). Jangan sesekali PAS menjadi Hudud sebagai bulldozer bagi merempuh dan menolak sesiapa sahaja dengan hujuh ia adalah hukum Allah.

Perlaksanaan Hudud pertama sekali ia memerlukan satu kuasa pemerintah. Tanpa negara dan mempunyai kuasa memerintah mana mungkin PAS boleh melaksanakan hukum Hudud. Sekarang PAS cuma memerintah Kelantan seunit daripada Malaysia. Sekadar memerintah Kelantan tidak memerintah Malaysia macam mana PAS bagitu gairah sekali menepuk dada berdegar-degar mahu melaksanakan Hudud. Inilah maksud saya PAS hendaklah bersikap bijaksana mengira metametik.

Saya amat pesimis sekali sekiranya PAS mengharap UMNO akan menyuluh lampu ajiab(aladin) yang ada di tangan mereka untuk menunjuk sedikit cahaya samar kegelapan terpancar di hujung terowong demi simpatik UMNO membantu PAS melaksanakan Hudud di Kelantan. Pada saya cahaya aladin itu tidak mungkin sama sekali. PAS jangan sesekali tertipu dengan patamargana dalam kekalutan mereka memperkatakan mengenai perlaksanaan Hudud di Malaysia.

PAS hendaklah bijaksana sekali dalam melakar kejayaan dan kemenangan berpolitik. Apalah lagi dalam kondisi politik UMNO-BN yang amat lemah sekali di mutakhir ini. Peringatan saya PAS misti menghindari daripada melakukan sebarang kesilapan strategis politik yang mengundang risiko amat besar dan buruk sekali padahnya apabila menjadikan agenda Hudud sebagai "bulldozed" bagi merempuh sesiapa sahaja yang berbeza pendapat dan pandangan mengenai beberapa keperluan yang memerlukan kepada kebijaksaan memperhalusi maslahat dan akibah berpolitik yang korap dan dangkal idea. 

Membunuh "Thaluf al-siasi" dengan hujuh-hujuh ia sudah dilangari dan dicemari kini menjadi tidak syarie, persisnya turut membuntut bahtera perjalanan menuju kepuncak kejayaan tidak menjadi. Berundur dari perjalanan menuju puncak ke Putrajaya tidak boleh diteruskan kerana di sana ianya tidak suci. Kembali 'U-turn' ke persada halaman di perkampungan Rusila, kerana di sana dikatakan adanya tanda-tanda boleh mendapati kunci ke pintu Syurga. Biar empayar PAS tidak tumbuh subur melata di seluruh Semenanjung Malaysia. Namun, seluruh ahli-ahli PAS dituntut mohon redo Ilahi berligar dari ceruk pelusuk di Dungun ke Ke Kota Bahru.

Perjalanan PAS biar seribu tahun lagi, janji kemenangan itu diredai Ilahi. Kini PAS terperosok di suatu ruang di satu sudut yang lemah. Pertarungan berdiplomatik ajaran ilmu "Cai" berlansung di Muktamar ke-61 meninggalkan kesan musibah yang besar. Keseluruhan ahli-ahli jemaah PAS yang konsisten dan berjiwa besar dalam melakari bantera dan kerangka hala tuju PAS dibelasah teruk. Mereka yang puluhan tahun di barisan hadapan yang berjuangan bagi mengangkat martabat menjunjungi kepemimpinan ulama PAS di tuduh sebagai kumpulan puak Sekular. Rahmat Muktamar PAS ke 61 PAS kini dikatakan oleh mullah besar dari Rusila membuat andaian muktamar tersebut kembali berada di landasan yang betul dan benar dalam perjalanan hendak menuju ke pintu Syurga.

Tidak apa lagi yang ada pada PAS kini, cuma mengharapkan janji-janji baru UMNO akan menyokong mereka bagi melaksanakan Hudud di Malaysia. Kini mullah-mullah PAS berpegang pada janji-janji palsu itu. Membunuh kawan dan sahabat seperjuangan kemudian mempergunakan ayat-ayat al-Quran sebagai pendinding diri sendiri sekaligus menuduh rakan-rakan dalam perjuangan sebagai rebah dan jatuh melalui standard penapisan dalam perjuangan PAS. Yang berbeza pandapatan dihalau keluar dari bahtera PAS dan dikatakan mereka itu tidak sesekali layak bersama PAS kerana terkeluar sesudah perjuangan mereka gagal kerana tidak melepasi penapisan. Kini masing-masing mencari haluan baru dengan sejarah perjuangan tersendiri. Selamat tinggal PAS, maaf PAS tidak semua ahli PAS akan sampai ke pintu Syurga melalui bahtera bersama-sama mullah-mullahmu itu.


No comments: