Thursday, April 16, 2009

PILIHAN RAYA BARU DI PENANTI-RAKYAT BERPESTA LAGI


OLEH: JAMALUDIN MD.ISA
(Penulis Bebas)

HAMPIR pasti pilihan raya kecil DUN Penanti akan kita saksikan apabila pada tengah hari ini 16 April 2009 Bekas Timbalan Ketua Menteri 1, Pulau Pinang, Sdr Fairus menigistiharkan perletakan jawatan ADUN Penanti. Maka sekali lagi deman pilihan raya kecil akan menyahut pesta rakyat di Penanti, Permatang Pauh. Pilihan raya kali ini akan menguji siapa Anwar Ibrahim yang sebenar. Selepas tsunami 8 Mac 2008, Tuhan mentakdirkan banyak pilihan raya terjadi, bermula di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Ai dan kali ini kita ke Penanti pula. Kita tiada tahu apa hikmahnya berlaku rentetan pilihan raya kecil satu persatu.

Dalam blog ini saya sekali lagi meramalkan betapa saya cukup optimis Pakatan Rakyat akan menang di Penanti. Sepertimana saya yakin Pakatan Rakyat menang di Permatang, Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, percayalah sekali lagi UMNO-BN pasti kecundang di Penanti. Saya kira pilihan raya kali ini ujian paling getir buat Perdana Menteri baru, Datuk Najib. Malu besar kerajaan BN di bawah kepimpinannya jika kalah lagi di Penanti. Saya antara orang paling awal meramalkan dalam blog ini PKR tetap akan menang di DUN Penanti dalam situasi apa pun.

Sebagai sebuah parti kerajaan yang memerintah sekali gus memiliki seluruh kekuatan akan menerima musibah besar kiranya mereka kalah di Penanti. Perkiraan saya mereka akan kalah lagi. Saya fikir di Penanti UMNO-BN semakin phobia. Justeru itu penguasa media jangan sembang besar dan pengampu BN membuta tuli. Nanti kalah lagi tiada sanggup menanggung malu. Kalau tewas lagi, maknanya sudah 5-0.

Faktur Anwar Ibrahim tetap menjadi idola rakyat. Akan kelihatan lagi kebangkitan suara rakyat dan Makkal Sakti di Penanti yang akhirnya memberi kemenangan kepada parti PKR. Analisa saya bukan angkuh dan keterlaluan. Tetapi, berasas kepada faktur Anwar Ibrahim. Kerana Anwar Ibrahim merupakan perancang tektikal pilihan raya yang cukup idealistic dan bersistemetik. Sebab itu mutakhir ini UMNO-BN kecundang satu persatu bila ada pilihan raya, sekalipun UMNO-BN kuasa politik gergasi di negara ini, tetapi di mutakhir kuasa rakyat amat mustajab lagi bijaksana dengan mempergunakan protes atas kertas undi melalui ‘swing vote’ yang mengakibatkan UMNO-BN terpaksa menempah kekalahan demi kekalahan dewasa ini. PENANTI SEKALI LAGI AKAN MEMBENAM UMNO-BN KE DASAR BUMI PERMATANG PAUH.

1 comment:

Unknown said...

Pesta inilah yang dikatakan sebagai pembaziran. Tetapi tukar kereta rasmi Exco dengan yang lain tidak pula membazir..MOTIF.???