Sunday, January 18, 2009

KUALA TERENGGANU MENJAWAB PELBAGAI TUDUHAN UMNO-BN



OLEH: JAMALUDIN MD.ISA

SAH dan tepat sekali saya menulis artikal pada 10 Januari 2009 “PAKATAN RAKYAT- BUKTIKAN PAS MENANG DI KUALA TERENGGANU”. Alhamdulilah dengan kuasa mustajad dari Allah SWT, optimistic saya tiada membabi buta itu meletakan harapan terlalu mahal dan tinggi harganya agar PAS mewakili Pakatan Rakyat menang di Kuala Terengganu. Ramalan saya terserlah tepat sekali dan PAS akhirnya berjaya dalam pilihan raya kecil Parlimen KT pada 17 Januari 2009.

Dengan kemenangan PAS di Kuala Terengganu pada saya ia sekali gus menjawab pelbagai persoalan dan tuduhan dari musuh-musuh Pakatan Rakyat selama ini.

Pertama
Saya masih teringat lagi di mana Menteri Penerangan, Datuk Sabrey Chik sewaktu keputusan Parlimen Permatang Pauh yang di menangi DSAI, tetap menafikan UMNO masih relevan dan mendapat sokongan rakyat. Tetapi, hujah beliau Permatang Pauh tidak boleh dijadikan kayu pengukur yang tepat sebagai bokti rakyat tolak BN. Kerana kebetulannya Permatang Pauh merupakan kubu kuat Anwar Ibrahim. Kata Sabrey ukuran tepat sebagai bokti rakyat tolok UMNO-BN, kita kena tunggu satu pilihan raya di tempat lain di luar Permatang Pauh. Nah! Sudah terjawab sekarang di negeri beliau sendiri di Kuala Terengganu trend pengundi tetap ‘swing wote’ kepada Pakatan Rakyat.

Kedua
Peranan Media cetak dan elektronik harus merasa sedar dan malu kepada rakyat jelata dengan lapuran berita mereka yang sentiasa vias dan memihak. Tetapi tiada memperlihatkan ciri-ciri pemberitaan yang benar dan boleh dipercayai. Saya percaya pihak media banyak menyokong ke arah kemenangan Pakatan Rakyat ekoran lapuran berita yang teramat sangat memihak lantaran menjadikan rakyat muak dan benci. Berani saya katakan Utusan Melayu, Berita Harian, TV1,TV2 dan TV3 membuatkan rakyat menjadi benci kepada UMNO-BN. Kaji selidik dan post-mortem perlu dilakukan oleh pihak Kemeterian Penerangan terhadap media-media tersebut. Kalau tred media-media bersikap dan pendirian sedemikian tunggulah Pakatan Rakyat akan merayakan kemenangan mereka dalam pilihan raya ke-13 akan datang.

Ketiga
Hentikan politik rasuah dalam waktu-waktu menjelang musim pilihan raya. Rakyat sekarang sudah pintar. Kalau UMNO-BN songlap mereka kebas, tetapi vote akan pergi swing kepada Pakatan Rakyat. Akhirnya UMNO-BN terima nasib sepertimana kita lihat di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Kuala Terengganu longgokan wang ringgit sekelip mata akhirnya, duit royalty bertaburan dan berterbangan, itu tiada termasuk pelbagai macam lagi janji-janji projek kosong yang hilang entah ke mana se lepas keptusan pilihan raya. Style politik UMNO-BN ala ini tiada relevan lagi. Kalau trend politik sedemikian masih diamal dan dipratikkan nescaya nantilah bakal hayat UMNO tiada akan lama lagi.

Keempat
Pakatan Rakyat semakin kukuh. Politik memperlekeh-lekehkan mereka tiada bagitu teruju. Trend peralihan pengundi dimilinium sudah mula melonjak menuju ke era politik baru.

Kelima
Anwar Ibrahim populis yang cukup teruja. Anwar tokoh politik Melayu masakini yang memiliki ciri-ciri kepimpinan politik yang mampu merentasi elemen pelbagai bangsa, tokoh politik baru yang tiada bersifat perkauman. Dan politik perkauman yang dipolupori UMNO-BN sudah tiada relevan lagi.

Keenam
Tsunami politik masih beriak dan berolak. Dan saya percaya tsunami itu mampu mengocak gelombangan politik Malaysia selama mana Anwar Ibrahim masih bergerak aktif dipersada politik Malaysia dewasa ini.

1 comment:

Anonymous said...

terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya. Datang lagi.