Saturday, January 10, 2009

PAKATAN RAKYAT-BUKTIKAN PAS MENANG DI KUALA TERENGGANU


OLEH : JAMALUDIN MD.ISA

SAYA optimis PAS yang di wakili calunnya Abdul Wahid Endut akan mencatat kejayaan di Kuala Terengganu menjelang pilihan raya kecil Parlimen KT pada 17 Januari nanti. Mood rakyat sebenar masih bersama Pakatan Rakyat. UMNO-BN menyatakan mereka sudah pulih setelah ditimpa melapetaka pada 8 Mac 2008 lalu sudah berakhir. Dan rakyat kini mula kembali kepada UMNO. Itu momokan retorik kosong untuk mengalih perhatian pengundi di KT bagi tujuan memberikan undi kepada calun BN Wan Farid semata-mata. Hakikatnya tidak semudah itu untuk UMNO-BN menempah kejayaan mereka dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu tiada lama lagi.

Lebih optimis lagi pada saya, apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukan komitmenya dengan menyarankan seluruh jentera Pakatan Rakyat ke Kuala Terengganu macam mana kerahan tenaga kerja yang diperlihatkan di Permatang Pauh dahulu. Benar sekali jika Pakatan Rakyat komited dan bekerja kuat sepertima yang diperlihatkan di Permatang Pauh. UMNO sukar untuk mengekalkan kemenangan dalam pilihan raya umum ke-12 lalu. DAP hendaklah lupa isu HUDUD yang dimunipulasi media tali barut BN. PAS sudah jelas di mana HUDUD adalah untuk orang Islam tiada membabitkan monoriti bukan Islam di negara ini. HUDUD juga tiada terlepas terkena kepada orang UMNO. Tetapi, tiada untuk MCA,MIC, DAP dan mana-mana bangsa bukan beragama Islam. Karpal Singh tiada perlu takut dengan HUDUD. Biarkan UMNO sahaja yang takut dengan terlaksananya HUDUD di negara ini.

Nampaknya Isu HUDUD bukanlah modal mudah yang boleh memberikan keuntungan mileage politik buat BN untuk memperkotak-katik parti Pakatan Rakyat. Rata-ratanya, terutama sekali orang-orang Cina dan India sudah mulai mengerti apa itu HUDUD. Momokan Datuk Najib bahawa Pakatan Rakyat rapuh, ini akan kita perlihatkan di Kuala Terengganu. Siapa yang rapuh BN atau Pakatan Rakyat?

Saya percaya Anwar Ibrahim mampu mencetuskan perubahan. Selagi ada Anwar Pakatan memperolihi nilai tambah yang cukup kuat. Anwar merupakan pencetus sekali gus pemangkin perubahan. Kemanpuan Anwar merentasi elemen kepelbagaian bangsa jelas terserlah dapat kita lihat mutakhir ini. Saya bukan penyumbang ideology Anwarisme seperti mana yang pernah didakwa oleh rakan-rakan sebelum ini. Tetapi, saya yakin Anwar punyai pengaruh yang cukup besar lagi mustajad dijadikan eset amat beruntung untuk Pakatan Rakyat menempah kejayaan. Dan kenyataan saya ini akan dapat kita lihat keputusan pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Januari nanti.

Sudah pasti kiranya PAS berjaya di Kuala Terengganu pada 17 Januari nanti. Natijah besar akan menundang Parti Islam Se Malaysia itu kembali menguasai semula di negeri Penyu Bertelur dalam pilihan raya ke-13 akan datang. Tetapi, Anwar Ibrahim misti diundang dan diberikan ruang yang lebih meluas untuk mengempur dan menyuntik stigma baru buat pengundi-pengundi di seluruh KT. Saya percaya proses ini sedang disusun atur oleh PAS negeri Terengganu demi untuk kita mencipta kejayaan dan kemenangan. Minda pertarungan para ahli hendaklah diubah iaitu kita menyertai pilihan raya untuk mencipta kemenangan dan kejayaan sekali gus dalam masa terpantas manpu mengambil alih Malaysia. Bukan sepertimana sebelum ini penyertaan kita dalam siri-siri pilihan raya lalu sejak tahun 1951 sekadar untuk memenuhi agenda kelancaran proses pemdemokrasian di negara kini. Keputusannya di setiap kali musim pilihan raya parti UMNO-BN menserakah kita sepanjang masa. Dan kita berpuasa hati sekadar meghetong kekalahan dalam satu dua jumlah kemenangan kerusi tercorut satu dua di sana sini.

Justeru itu saya mengutuk minda pembangkang dan mengajak kita perkukuh dan permerkasakan barisan Pakatan Rakyat bagi mencetuskan system dwi-parti akan kekal ujud dan dipertahankan sebagai satu legasi baru yang sudah pasti akan mengajar UMNO-BN erti keperitan dan kekalahan. Di Kuala Terengganu kita misti pantas dan bijaksana, strategi kita misti mampu mengunyah UMNO-BN. Insyaalah jika politik matang diperlihatkan Pakatan Rakyat, saya optimis PAS MENANG DI KUALA TERENGGANU PADA 17 JANUARI NANTI. Selamat mengundi buat pengundi-pengundi di Kuala Terengganu.

No comments: