Friday, October 16, 2015

HUBUNGAN PAS-PERKASA MENUJU POLITIK UG


Ibrahim dulu pengkhainat, sekarang boleh. Kini sahabat pula pengkhainat. Sesiapa berbeza pandapat semuanya dihukum pengkhainat. Baginilah jadinya bila pemimpin bermulut celupar dan lupa apa yang pernah diucapkan.........

OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com

SAYA semakin risau dengan perkembangan politik PAS mutakhir. Kepimpinan PAS baru ala ulama pro mullah kian mengelirukan. Saya tidak mampu lagi berfikir jalan-jalan mana yang hendak ditujui PAS hari ini. Politik UG nampak tidak boleh dinafikan sama sekali. Saya cuma menanti bilakah PAS akan membentuk kerjasama politik dengan UMNO-BN, itu sahaja.

Politik terbaru PAS semakin mengejutkan. Jalinan pertemuan dengan PERKASA baru-baru ini amat mengelirukan. PERKASA sesatunya NGO Melayu yang cukup kuat sifat perkaumannya. PAS sebagai wadah islam seringkali masuk perangkap keluar perangkap. Kini PAS pimpinan Hj Hadi menjalinkan kerjasama dengan PERKASA, untuk apa? barangkali PAS sekarang mulai hilang arah pedoman. PAS dewasa ini menampakkan dirinya semakin tidak terbuka. Era Tuan Hj Yusof Rawa, ruang bicara PAS tersebar ke persada politik internasional(tidak assabiah). PAS amat menentang kuat sekali politik perkauman. Apatah lagi perkauman Melayu yang di pelopori PERKASA.

Sebaliknya sekarang PAS kelihatan kehilangan arah tuju ke manakah mereka hendak pergi. Semacam sudah mula merestui dasar perkauman Melayu yang di bawa oleh PERKASA. Apakah trend yang terpaksa di hadapi  PAS, kini menggambar ia benar-benar mula menujui proses liku-liku perjalanan awal  ke arah matlamat gabungan bersama politik UG. PAS boleh menafikannya, tetapi masyarakat umum(publik opinion) dapat menciumi tingkah laku mereka itu.

Pertemuan dengan PERKASA kemungkinan PAS mahu melihatkan betapa parti mereka masih lagi bersikap terbuka. Apa pun keterbukaan PAS kepimpinan hari ini, saya yakin PAS dilihat lebih senang dengan politik perkauman. Dalam PAS bukan perkauman Melayu, tetapi menuju perkauman Islam. PAS sudah membuang dasar politik islam internasional, dewasa ini mereka kembali ke politik perkauman Melayu/Islam. Perubahan pendekatan politik terbaru ini menjadikan PAS mulai lunak dengan UMNO. Cuma sekarang PAS rasa malu-malu untuk berterus terang berkata bahawa betapa mereka mulai tergila-gila dengan UMNO.

Saya menanti PAS bersanding dengan UMNO. Betapi cinta itu tidak boleh ditahan-tahan lagi. Kalau sudah suka sama suka, apa lagi aturlah pertemuan dan jalinkanlah hubungan. Jangan tunggu lama-lama, PRU ke 14 sudah menghampiri. PAS wajib selamatkan UMNO. .........


No comments: