Thursday, October 22, 2015

SE BUAH CATATAN PENDIK UNTUK HUSAM DAN MAHFUZ


 


 

 
OLEH :JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com

JANJI Mahfuz Omar akan terus bersama PAS, Sdr Dato Husam Musa pula mengikrarkan ketaatsetian mahu terus beristiqomah, malah kalau boleh hendak mati bersama PAS. Dato Mahfuz akan terus memimpin PAS kawasan Pokok Sena, entah sampai bila. Mungkin selepas ini PAS Kedah akan melupai Dato Mahfuz, hari ini pun sudah nampak beliau tidak bagitu berselera dengan kepimpinan PAS Kedah. Dato Husam yang bersedia untuk mati, kalau boleh biarlah bersama PAS. Bintang besar PAS didikan Tok Guru Nik Aziz untuk membina masa depan rakyat Kelantan sekarang mengharapkan adanya lampu ajaib(aladin) dapat memberikan sedikit suluhan bagi menerusi liku-luku perjalanannya dalam politik Kelantan yang kian sumar dan gelap. Dato Husam di Kelantan sekarang ibarat seekor kambing yang dikelilingi sang serigala yang buas sedang menanti untuk meratah mangsa. Apa akan terjadi kepada Husam biarlah kerana janji beliau kalau boleh hendak kekal dan terus mati bersama PAS. Saya berdoa mudah-mudahan Dato Husam tidak akan jadi mangsa ganas sang serigala yang sentiasa mengaun dan mengelilingi beliau tidak jadi meratahnya.

Dua tokoh besar yang banyak berjasa kini sedang berhempas pulas untuk terus istiqomah bersama PAS sekalipun peluang mereka bersama Parti Amanah Negara terbuka luas, malah kehadiran mereka amat dinanti-nantikan dengan penuh minat sekali oleh seluruh para pemerhati politik. Public opinion lebih suka kedua-dua tokoh PAS yang dibiarkan hidup segan mati tak mahu dalam PAS agar menyemak semula apa untungnya mereka terus bersama PAS dan rugi jika bersama Amanah. 

Tidak keterlaluan jika saya katakan di mana masa depan Dato Husam dan Dato Mahfuz dalam PAS pasca pro mullah Rusila mereka akan menjadi sang pelukut di tepi gantang. Dato Husam dan Dato Mahfuz jangan harap dan mimpi akan dapat kembali bertapak semula dalam PAS. Kedua-dua tokoh besar PAS itu bersedialah untuk dijadikan mangsa bahan ratahan korban kelicikan percaturan bidak-bidak politik puak pro mullah Rusila.

Berfikirlah baik-baik Dato Husam dan Dato Mahfuz, lupakanlah PAS, menyertai Amanah Negara tuan tidak akan rugi demi survival politik. Kedua-dua potensi tuan dapat dipergunakan demi membangun Parti Amanah Negara. Biar PAS dengan gelagat pasca baru merencana strategik. Mereka konon-kononnya sudah menyediakan tokoh-tokoh pelapis islamik/agamawan tulin untuk menerjah semula parti Melayu islam itu mengikut acuan redo Tuhan eleman unsur persepsi Tokok agamawan dari perkampungan Rusila.

Ingat Dato Mahfuz dan Dato Husam survival politik yang telah dibunuh amat sukar hendak kembali hebat semula di pentas politik utama. Anda berdua mistilah peka demi membaca masa depan politik Malaysia dewasa ini. Usahlah runsing, bukannya menjadi masalah bebanan yang besar bila tuan berdua tinggalkan PAS bersama-sama dengan rakan-rakan sahabat yang lebih fokus memilih Amanah. Kesucian dan ketinggian nilai islam tuan tidak akan terjejas walaupun meninggalkan PAS. Saya lebih tabik hormat kepada Dr Siti Mariah Mahmud dengan berani mengatakan "Keluar PAS tidak semistinya keluar islam" "berterusan dalam PAS tidak semistinya tuan-tuan mendapat jaminan syurga dan bidadari jika tanpa memperhebatkan amalan islami dan nilai-nilai suci pengorbanan besar yang dituntuti"

Yang pentingnya saya melihat di sini rakyat grass root amat memerlukan sentuhan tuan berdua. Membina kerja di luar PAS bukannya satu dosa. Berlainan parti pun amal kebaikan dan kejahatan kita akan tetap dineracai pertimbangan Ilahi. Perdulikan persis PAS tanpa bersama mereka tidak sesiapa pun yang mendapat reda Ilahi kesemuanya itu ungkapan yang samar boleh dipercayai. Tuan berdua mistilah lebih peka dan berani untuk bertindak keluar dari kerangka kepungan politik PAS mutakhir yang kian jumud dan kusam.

Dimensi politik dewasa ini, amat sekali memerlukan suasana politik yang terbuka dan inklusif, politik dinamik, berstrategik dan idealisitik. Simpangilah diri tuan berdua dari leburan oleh pengaruh politik jumud, konservatif/orthodok. Sisiri dan jauhlah diri anda berdua dari medan poilitik ala kekampungan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip kemodenan. Fokaskanlah minda tuan ke kancah politik baru yang bersesuaian dengan kehendak jenerasi baru dewasa ini yang sedang menanti koncah politik negara memungkinkan sumbangan tuan berdua akan turut membantu merobah landskap politik Tanahair. Ayuh Dato Husam dan Dato Mahfuz jangan terlalu lama memikirkan kemelut yang tidak akan tamat dalam PAS, selagi dunia penghukum menjadi agenda utama PAS tuan akan terus menjadi mangsa cakaran . Percayakan diri tuan bahawa Parti Amanah Negara juga akan tetap mendapat sanjungan dan reda Tuhan. Jangan kita hanya memikirkan PAS sahaja akan mendapat reda Tuhan, pihak lain tidak. Amanah juga tetap mendapat redo Ilahi..........


No comments: