Tuesday, July 15, 2008

SHABREY TKO- SEGERA LETAK JAWATAN

JAM sepuluh malam pada 15 Julai 2008 benar apa yang dikatakan Menteri Penerangan, Ahmad Shabrey tewas TKO di tangan Penasihat Parti Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam debat "Besuk Pakatan Rakyat menang harga minyak turun 50 sen".

Shabrey lebih banyak menyerang peribadi DSAI, tetapi Anwar relex dan berhujah tanpa terkeluar daripada topik dalam tajuk minyak. Pada saya terbukti Menteri Penerangan gagal mempertahankan dasar kerajaan dalam penstrukturan harga minyak ekoran daripada kenaikan yang mendadak. Sedangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mampu berhujah dengan cukup menyakinkan jutaan rakyat Malaysia bahawa kenaikan harga minyak yang membebankan rakyat sekarang boleh dipertahankan oleh kerajaan berdasarkan Malaysia adalah sebuah negara pengeluaran minyak.

Hujah-hujah Shabrey tidak bagitu jelas dan menyelirukan. Asas penghujahannya berpandukan kenaikan harga minyak dikatakan masalah global. Namun, hujah-hujah Shabrey dalam mempertahankan dasar kerajaan cukup mengecewakan sekali. Malah kalaulah debat tersebut memberikan ruang masa yang lebih panjang, pastinya lebih banyak kepincangan kerajaan akan dibongkarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dan Shabrey tidak berupaya mempertahankan pandangan hujah Anwar yang amat sukar ditangkis oleh sesiapa pun.

Shabrey sudah memperjudikan nasibnya dengan mencagarkan Jawatan Menteri Penerangan diberikan kepada orang lain sekiranya beliau gagal mempertahankan dasar kerajaan berhubung kenaikan harga minyak yang mendadak dalam debatnya dengan Anwar, sedangkan Anwar Ibrahim berhujah dengan lebih bergaya dan tidak mampu dibenteraskan oleh Shabrey. Justeru itu, ekoran daripada kegagalan Menteri Penerangan dalam debatnya dengan Penasihat Parti Keadilan. Maka beliau hendaklah meletakan jawatan sepertimana yang dijanjikan?

1 comment:

Anonymous said...

testing sahaja