Friday, August 14, 2009

DETIK 25 OGOS-UMNO MENEMPAH MALU BESAR SEKALI LAGI DI PERMATANG PASIR


OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
(Penulis Bebas)

SELURUH rakyat Malaysia dan para pemerhati politik Tanahair sekali lagi akan menumpu pemerhatian masing-masing ke Permatang Pasir, Permatang Pauh. Satu pertarungan sengit lagi hebat antara musuh tradisional UMNO-PAS diizinkan Tuhan bertarung di DUN Permatang Pasir bagi menentukan siapakah yang akan menguasai semula kawasan Permatang Pasir ekoran kematian ADUN PAS baru -baru ini.

Saya dari awal menjangka sekali lagi UMNO akan menempah malu besar. Bukan angkuh dan sombong, tetapi trend politik Malaysia selepas pilihan raya ke -12 UMNO terpaksa menerima kekalahan demi kekalahan. Kerana jenerasi pengundi baru hari ini sudah muak dengan gelagat UMNO. Kalau pun UMNO dapat sedikit ruang untuk bergembira, hanyalah kemungkinan PAS menang dengan mojoriti yang kecil sepertimana di Manik Urai, Kelantan. Namun kalah tetap kalah itu habuan yang akan diterima UMNO di Permatang Pasir nanti.

Rakyat tidak mempercayai lagi dengan janji-janji UMNO berbilion-bilion dan bergunung-gunung. Jenerasi hari ini mahukan trensprent(ketelusan). Berhati-hatilah Timbalan Perdana Menteri yang banyak berjanji(janji seribu janji)jikalau menang sahaja, sekiranya kalah janji tidak bermakna apa-apa.

Kalau UMNO kalah lagi di Permatang Pasir pada 25 Ogos nanti. Bermakna menempah malu besar. Maknanya bermula pilihan raya kecil Permatang Pauh, kini UMNO terpaksa menghadapi kekalahan demi kekalahan(7-1). Kekalahan demi kekalahan menjadi ukuran parti UMNo-BN sudah tidak diterimai rakyat dewasa ini. Saya percaya UMNO sekarang menjadi gusar dan gementar untuk bertarung dengan Pakatan Rakyat di Permatang Pasir, kalau tidak mengapakah mereka terpaksa tarik diri di Penanti. Tetapi, kali ini tidak alasan untuk menarik diri. Mahu tidak mahu terpaksa bertarung juga. Sekiranya kalah lagi imej UMNO calarnya semakin bertambah besar. Dan harapan untuk Pakatan rakyat yang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memberikan laluan yang semakin bertambah mudah untuk mengambil alih terajui pemerintahan Malaysia.

Semakin hebat UMNO memperkudakan media massa bagi momokan berita-berita memperburukan Pakatan Rakyat, percayalah semakin bertambah ramai rakyat di negara ini menjadi semakin membencii UMNO. Media massa hari ini antara salah satu faktur kekalahan UMNO-BN. Media tidak boleh lagi mengolah dan mereka cipta berita tidak benar dan bersikap vias terhadap parti pemerintahan tanpa asas yang benar dan konkrit. Selagi Media memainkan peranan momokan yang berat sebelah dalam melapurkan bahan berita, percayalah pastinya UMNO akan menempah risiko kekalahan berterusan hinggalah ke pilihan raya ke -13 akan datang. Kekalahan tidak terhenti setakat di Permatang Pasir. Kalau mahu UMNO menang pengaruh media mistilah tuntas dan berhati-hati dalam menyiarkan bahan berita. Berita momokan tentang kemashuran UMNO kini amat disedari rakyat sebagai satu pembohongan dan penipuan. Media jangan banyak melapurkan UMNO sahaja di Permatang Pauh. Misti adanya keseimbangan dalam menyalurkan berita-berita mengenai dengan politik pilihan raya kecil Permatang Pasir menjelang 25 Ogos akan datang. Selamat mengundi kepada seluruh penduduk di DUN Permatang Pasir.

1 comment:

mountdweller said...

Salam sdr.

Rakyat sekarang di abad ini sudah tahu berfikir dan menilai, bukan lagi di zaman batu.