Sunday, November 15, 2015

PEDIHNYA DR MAHFUZ TERKENA TIKAMAN HUSAM

OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com


DIALOG "Demo tanya ambo jawab" melibatkan tokoh besar PAS Dato Husam menambahkan lagi pedihnya PAS yang mana kebelakangan ini segala-galanya tidak kena. Kesemuanya berlaku penomena dalam PAS sebelum dan selepas muktamar ke 61 ekoran ketidakbijaksananya Presiden PAS, Hj Hadi yang gagal mengurus dengan baik kemelut perbezaan pandangan dan pendapat dalam parti terbit antara dua puak pro-profesional dengan pro-ulama konservatif/orthodok.

Setelah hampir 2 tahun Dato Husam berdiam diri. Kini Husam mula bangkit bagi mengkritik dan menegur beberapa malah banyak lagi kepincangan yang berlaku bukan sahaja masalah dalaman kerjaan PAS Kelantan serta juga kepincangan dan sikap Presiden PAS sendiri.

Teguran dan kritikan Husam tidak salah sekalipun secara terbuka. Sebagai parti islam yang yang diwar-warkan mereka semuanya benar tidak perlu gusar dengan teguran dan kritikan . Saya amat bersetuju sekali dengan keberanian Husam dan layak beliau digelar sebagai pahlawan.

Fokas saya dalam tulisan pendik ini ingin menyentuh sedikit sekitar kritikan balas Dato Husam terhadap Ketua Dewan Ulama PAS, Dr Mahfuz yang mengjawab dengan sinis malah tajam sekali dalam serangan balas Husam kepada Ketua Dewan Ulama PAS yang bermulut celupar. Saya bersetuju Dr Mahfuz tidak memiliki akal yang berhikmah. Sergahannya agar Husam keluar PAS. Seseolah PAS ini kepunyaan beliau. Kita berparti. Bukan hak sendirian bhd. PAS bukan syarikat Ketua Dewan Ulama.

Cara Ketua Dewan Ulama itu melontarkan pandangan juga sudah membuatkan ramai audien turut meluat. Seseolah memperlihatkan sikap seorang pemimpin yang angkuh dan sombong. Mengherdik dan menghalau Dato Husam keluar dari PAS tidak wajar sama sekali. Teguran dan kritik seharusnya dialu-alukan. Cukuplah sergahan-sergahan selama ini oleh Dr Mahfuz terhadap pemimpin parti Amanah yang dihalaunya setiap hari supaya keluar dari PAS. 


Hari ini beliau terkena pukulan yang teruk daripada Dato Husam, kalaulah dalam gelanggang tinju Mahfuz di K.O oleh Dato Husam. Barulah Dr Mahfuz tahu betapa langit itu tinggi rendah. Kata Husam siapa Dr Mahfuz mahu menghalau beliau keluar dari PAS. Taraf Ketua Dewan Ulama sama saja dengan beliau yang kini serlaku ketua PAS Kubang Kerian. Hujah Husam lagi sepatutnya dialah juga boleh menghalau Ketua Dewan Ulamak itu(aduh pedihnya!). Kalau hendak halaupun kata Dato Husam bawakan tangga. Beliau akan terun melalui tangga. Beliau sesekali tidak akan terjun melalui tingkat apabila mendengar jeritan dan sergahan Dr Mahfuz. Datangkan hujah, sebagai Ketua Dewan Ulama sepatutunya bagitu?. Bukan main sergah tidak tentu fasal sahaja. Tegas Husam sergahan Dr Mahfuz agar beliau meninggalkan PAS macam suara samseng.

Tepat sekali pukulan keras Husam terkena batang kepala Dr Mahfuz yang tidak berapa begitu berakal baik. Sepatututnya beliau selaku Tuan besar dalam Dewan Ulama, setiap pandangan tidak seharusnya menggambarkan seperti pandangan seorang anak muda samseng di jalanan. Tidak egois, tidak sombong dan angkuh. Saya kira cukup tepat sekali bedalan Husam terhdap Dr Mahfuz. Dengan bedalan Dato Husam itu sekurang-kurang boleh dijadikan iktibar oleh Ketua Dewan Ulama itu agar tidak terlalu gelojoh dalam memberikan sebarang reaksi mahupun respon terhadap seseorang selepas ini. Gunakan istilah nasihat yang baik-baik dan datangkan hujah-hujah. Bukannya berwatak seperti seorang samseng. Tahniah Dato Husam.......biar Dr Mahfuz merasakannya kepedihan itu sampai ke ulu hati.......