Wednesday, August 2, 2017

PAS TIDAK DOMINAN-Punca Kemelut Dan Krisis Berpanjangan Dalam Front Pembangkang









OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com

SITUASI dan alasan apa pun dipercayai antara faktor utama yang menyebabkan Pas sering berkrisis dengan kumpulan pro profesional, kemudian dengan Dap dan diikuti pula PKR rahsianya yang sebenar adalah berpunca kerana Pas menjadi partai politik tidak dominan dalam Pakatan Pembangkang. Ini cukup memalukan Partai Agama yang mendakwa merekalah bakal mewakili partai orang Melayu/Islam sebagai pengganti Umno.

Pembabitan Pas dalam permaufakatan pembangkang(PR) 2008-2013 sekalipun ia turut membantu Pas melonjak pencapaian masih mencurigai kerana Dap lebih cepat mendahului Pas melompat ke siling. PRU ke 13 Dap 38 kerusi sedangkan Pas 21 kerusi. Dari sudut permaufakatan ianya cukup baik kerana masing-masing melahirkan 'menang-menang'. Tetapi malangnya Pas tercorot terkebelakang dalam oposisi. Ini membuka ruang bagi Umno menghentak Pas dengan ejekan partai agama itu hanya layak selaku khadam Dap.

Kuasa mustajad yang ada pada pihak pembangkang merupakan anugerah dari langit itu jika kekalkan permaufakatan tersebut ia akan menamatkan talian hayat Umno-Bn. Hakikat ini disedari oleh komponen Bn.Pada Umno situasi ini mistilah dicari jalan pintas. Usaha-usaha yang terencana bagi memporak-porandakan front pembangkang wajib dilaksanakan. Jika fornt pembangkang PAS-PKR-DAP kukuh masa kejatuhan Umno-Bn sudah pastinya akan tiba.

Acap kali Pas dihina sebagai khadam Dap. Pas tidak dominan. Pas tidak berupaya untuk menjadi ketua dalam komponen pembangkang bilamana kedudukan mereka sering tercorot. Perang saraf ini amatlah tiada menyeronokkan Pas, terutamanya Hj Hadi dan Harun Din.

Namun kumpulan pro profesional yakin akhirnya Pas akan dominan bila Umno akan hilang banyak lagi kerusi-kerusi(mojoriti kecil 1000-2000) akan menjadi milik Pas, setidak-tidaknya ia dapat diolah pada PRU ke 14. Pas berkemungkinan akan mencapai sekitar 40-50 kerusi Parlimen. Andaian ini tidak mustahil jika dilihat senario politik dewasa ini. Dap sudah pasti tiada akan melonjak ke mana lagi kerana lompatannya sudah sampai kesiling. Di sinilah kelambatan kalangan ulama dalam Pas yang kurang bijaksana dalam percaturan strategik politik menyebabkan mereka hilang fokas sebaliknya terbaru-baru dengan perang saraf Umno-BN.

Krisis dan penyingkiran pro profesional dalam Pas satu rahmat besar kepada Umno. Sekurang-kurangnya ancaman penamatan talian hayat mereka dapat diperpanjangkan. Keadaannya menjadi semakin tenat bilamana seterusnya Pas berpecah dengan Dap dan PKR.

Maka model sistem politik dwi-partai(satu lawan satu) tidak lagi menjadi ancaman terhadap Umno-BN di PRU akan datang.

Umno lebih selesa bila berjaya mengasak pembangkang sekurang-kurangnya berlaku perlawanan politik  3 penjuru. Tiga penjuru merupakan politik selesa bagi Umno. Sebaliknya ia bertukar cemas kepada Pakatan Harapan.

Walaubagaimana pun ekoran perkembangan politik mutakhir, trajidi dan perpecahan besar dalam Umno hingga membawa kepada terbentuknya PPBM, dan kini bersatu sebagai Grend Colition ia kembali sedikit mencemaskan Umno semula. Dijangka pertarungan politik kali ini antara PH-BN-Gagasan Sejahtera. Jika benar ini terjadi diramalkan Pas akan kalah teruk. Politik 3 penjuru sebagini jika diuruskan dengan baik dan teratur. Harapan Pakatan Harapan masih ada.  Yang dibimbangi ada kemungkinan adanya perkiraan sulit antara PAS-Umno. Permaufakan dalam gelap menentukan kerusi yang dipertandingkan PAS tidak akan disertai Umno bagitu sebaliknya. Lojik ini tidak mustahil dalam 'games of election', semuanya boleh terjadi.

Jika ini benar, apakah Umno yang selama ini mendokong kepimpinan politik Melayu akan bagitu mudah untuk berbuat demikian bersama Pas? Kemungkinannya agak sedikit nyata ia boleh terjadi bilamana undi-undi Cina akan berpindah ke Dap. MCA dan Gerakan tidak berupaya lagi menjadi tongkat Umno maka peluang Umno untuk berbuat demikian bersama Pas itu bolehlah dipercayai. Apakah percaturan ini sudah ada dalam 'date base' Umno-Pas kita belum dapat dipastikan buat ketika ini.

Tetapi bilamana pedoman kita melihat kepada seluruh riak dan gerak gerik antara pemimpin teringgi Pas dan Umno. Ia semacam seseolah semua jangkaan itu amatlah memungkinkan. Jika pembahagian kerusi kali ini diagih antara Umno-Pas secara senyap. Kita percaya Pas pastinya akan kembali menjadi khadam kepada Umno. Umno yang penuh dengan kelicikan berpolitik tentunya ada perkiraan-perkiraan yang menguntungkan mereka.

Tidak mustahil dalam situasi yang sedang Umno hadapi ini mereka juga memerlukan Pas sebagai tongkat untuk mereka terus bertahan. Maka jika ini terjadi akan lengkaplah momokan apa yang dikatakan satu partai mempertahankan Melayu dan yang satu lagi memperjuangkan islam kini akan saling bersekongkol.

Jika ini terjadi. Yang pastinya pengundi-pengundi tegar sahaja yang masing-masing akan memihak kepada Umno dan Pas. Pengundi yang berpegetahuan selebihnya akan memilih PH.

No comments: