Friday, May 11, 2018

KE MANA PAS ? LAGI KEMENANGAN TERTANGGUH.













OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com


BERAKHIR sudah PRU ke 14. Tersungkur BN. Pakatan Harapan menjadi pilihan rakyat. Pas se buah partai politik yang sentiasa ditimpa malang berpanjangan. Kemenangan mereka lagi- lagi tertangguh.
Sampai bila kemenangan itu tertangguh? Hanya Hadi ada jawapannya.

Saya sebelum ini mengharapkan Pas bertindakan waras dan bijak dalam menanggani arus gelombang kebangkitan rakyat untuk menolak Umno-Bn.Tapi Pas sombang dan angkuh. Malah merasakan kedudukan mereka sudah kuat dan mampu menumbangkan BN bersendirian.

Sejak penubuhan pada tahun 1951 Pas merintis perjuangan menentang Umno. Lemahnya Pas di bawah teraju Hadi nyata dan terserlah. Hadi gagal menangkap gelombang kebangkitan rakyat. Kelemahan kepimpinan Hj Hadi dalam mencaturi strategi politik menjadi antara penyebab sekali lagi kemenangan Pas tertangguh. Aduh amat sayang sekali. Menyesal aku. Kenapa kekerapan Tuhan menangguh kemenangan Pas itu?

Gerlombang rakyat tercetus di PRU 2008 dan 2013 gagal difahami Hadi. Pas sepatutnya tidak sesekali bertindak sendirian dalam konteks realiti politik majmuk. Dalam situasi Umno akan terputusnya talian hayat di PRU ke 14 tiba-tiba Hadi menukar strategi sekaligus membunuh 'tahaluf'. Kenapa jadi bagini jawapannya sudah terserlah. Seluruh pulic opinion mengatahui kerana politik bekerjasama(bertaawun) dengan Umno demi menyelamatkan bangsa dan agama kononya.

Dengan meninggalkan gabungan front pembangkang Pakatan Rakyat selepas pertarungan pembunuhan kumpulan pro profesional(GENG JEBON) 2015. Hadi kembali ke Rusila. Gelombang kebangkitan rakyat pelbagai(majmuk) yang dahagakan perubahan seseolah hilang tapak berpijak.

Amanah geng JEBON yang tersingkir menyedari hakikat kebangkitan rakyat untuk menolak BN mistilah diwadahkan semula. Tapak baru di bina Pakatan Harapan. Di tapak baru inilah rakyat berpijak di bumi nyata dan membangkitkan amarah mereka terhadap Kerjaan peninggalan Dato Najib yang terkenal(kleptokrasi) di dunia dewasa ini.

Senario ini gagal diuruskan dengan baik untuk dimenafaati oleh Pas pimpinan Hadi. Kegagalan Hadi akhirnya Tuhan mentakdirkan Tun Mahathir sebagai pengganti mengobori semula kekuatan rakyat yang dahagakan perubahan. Berkocaklah momentumnya.

Akhirnya yang bijaksana juga Tuhan izinkan Tun Mahathir sekali lagi jadi Perdana Menteri ke 7. Kejatuhan Najib tiada membawa apa-apa kepada tokoh Perdana Menteri online. Memang selayaknya beliau tidak layak untuk jadi PM yang sebenar kerana ketidakpekanya untuk menanggani kejatuhan Umno pimpinan Najib yang terbentang di ruang matanya. Mahathir dengan kebijaksaan(The greates leader) merebut peluang yang terlepas dari genggaman Hadi.

Malang sungguh bertimpa-timpa. Terubatkah hari -hari yang kecewa dalam luka dengan ribuan janji-janji syurga yang belum tentu menjadi milik kita jawablah sendiri kaum walaun/waluntit.

Sesungguh Ana amat kecewa sekali dengan pencapaian Pas. Sekadar 18 kerusi Parlimen. Memboktikan gagalnya Pas untuk menjadi King Maker. Jika beristiqamah bersama 'tahluf' yang sudah terbina dengan rendah hati dan sabar. Ana percaya tentu sekali Pas menggunguli kemenangan mojoriti dalam gabungan front pembangkang. Tidak mengapa usahlah kita bersedih. Kesilapan strategi Hadi hendaklah ahli-ahli Pas berani membetulinya. Jangan selama-lamanya berwala membuta tuli. Lihat realiti dan persekitaran kemahuan dan kehendak rakyat masakini. Usahlah bersedih tuan Hadi. Berjumpa lagi kita di PRU ke 15 nanti.


1 comment:

شركة المثالية said...


افضل خدمات التنظيف بالدمام تجدونها مع شركة تنظيف مسابح بالاحساء شركة المثالية للتنظيف المتفوقة والمتقدمة دائما لانجتزتها وخبرتها الكبيرة التي قدمتها لعملائها بالجودة والمواصفات القياسية بالاسعار المناسبة والجودة العالية بخصومات تصل الي 50% مع الضمان للجودة

شركة تنظيف مسابح بالدمام