Monday, October 20, 2008

MALAYSIA MENUJU POLITIK BARU


OLEH JAMALUDIN MD.ISA

PERKEMBANGAN terbaru politik Malaysia rata-ratanya rakyat mulai menolak politik perkauman. Saya percaya parti-parti politik yang berasaskan kaum dan puak mulai tiada relevan lagi. Lima puluh tahun lebih landskap politik Malaysia di asaskan melalui politik kepuakan. Dewasa ini segala-galanya sudah berubah.

Dasawarsa ini menunjuk rakyat Malaysia, khususnya bagi jenerasi baru sudah tidak bagitu cenderung lagi terhadap parti-parti politik perkauman. Rakyat sudah berani bangkit membawa perubahan. Momokan kepentingan sesatu kaum yang selama ini merupakan agenda taukeh-taukeh parti perkauman sudah semakin ditolak oleh rakyat. Parti-parti berasaskan kaum-kaum seperti Melayu, Cina, India tidak mampu bertahan lagi dengan kebangkitan kesedaran rakyat melata yang mahukan keadilan dan kesaksamaan kian mendapat tempat dalam agenda politik baru hari ini.

Senario ini pada saya merupakan suatu perkembangan politik terbaru. Parti-parti seperti PAS dan DAP, kalau dahulu amat ditakuti oleh dan digeruni oleh orang-orang Cina dan Melayu. Sekarang suasana sudah jauh berubah. Dalam pilihan raya ke-12 lalu sebagai contuhnya orang-orang Cina dan India tidak takut lagi untuk memberikan undi mereka kepada parti PAS. Pun bagitu baik orang-orang Melayu dari UMNO dan PAS sudah berani mengundi DAP. Jika trend ini dapat dikekalkan dalam pilihan raya ke-13 akan datang. Saya percaya parti-parti politik dalam BN yang berasaskan kaum seperti UMNO-MCA-MIC akan menerima padah yang lebih besar.

Bukan sekadar UMNO-BN kehilangan Pulau Pinang, Perak, Selangor, Wilayah Persekutuan malah dipercayai parti-parti politik oposisi yang menjadi minat dan kecederungan rakyat dewasa ini akan mencipta kejayaan yang lebih hebat dan besar dalam pilihan raya umum akan datang.

2 comments:

Kedahlanie said...

salam org kedah...
ana dah linkkan blog anda dlm senarai kedahlanie...

selamt menulis

Suraya said...

I don't think you get the clear picture. I totally not agree with you. Come on la, open you eyes!

Politic not that ugly, people like you make it dirty.

Please remember the basic principle of politic, make a research if you need to.


Akubetul.com's Short Talk