Monday, November 16, 2009

ANWAR KE SEORANGAN-PAS DILANDA KEMELUT



















OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas

BERMULA dengan isu Unity Goverment(Kerajaan Perpaduan), PAS terus dilanda kemelut yang tidak berkesudahan. Nampaknya politik PAS semakin kacau. Isu kemaruk UMNO juga belum reda. Nyata benar masih ada lagi peranan besar saki baki kemaruk UMNO yang menerajui kepimpinan parti masih mahu mencetuskan dilema dalam PAS.

Dilema Dr Hassan Ali(PJ) Selangor sebagai individu yang banyak mencetuskan masalah dalam PAS akhir ini kian hangat di perkatakan. Bersama Ustaz Nasharudin mereka masih lunak dengan UG UMNO. Masalahnya dikatakan Ustaz Hadi juga gagal mengawal permaianan politik individu kemaruk UMNO itu. Persepsi Dr Aziz Bari banyak sekali mengungkap kebenaran.

Menteri Besar Kelantan juga dirandung dilema, beliau jelas melawan arus kumpulan kemaruk UMNO yang dikatakan lebih senang dengan Presiden parti. Dilema politik Kelantan mula mencetuskan masalah yang membebankan Tok Guru Nik Aziz. Peperangan Ir Ariffahmi(menantu Tok Guru) dengan blogger Kicskdefella turut menjejaskan politik Kelantan. UMNO mula memainkan isu Tok Guru juga mengamalkan dasar kroni-nepotisme.

Hassan Ali kian meracau, Ketua penyiasat displin PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man juga tidak senang kerana ada pemimpin PAS masih menggunakan blog. Mungkin mengundang sindiran kepada Tok guru kerana menggunakan blog bagi menegur beberapa kerat puak kemaruk PAS yang mesra dengan UG. PAS sekarang dirandung malang, ekoran serangan Dr Aziz Bari yang menekan agar Presiden PAS, Hj Hadi letak jawatan kerana mengikut persepsinya kepimpinan Hj Hadi tiada relevan lagi.

Dalam usaha untuk meredakan isu kemaruk UMNO, timbul pula isu 'Bai'ah" membawa maksud lompat parti isteri di talak tiga. Saya percaya banyak isu-isu berlegar dalaman PAS yang merupakan rahsia parti, kini sudah berada dalam peti simpanan UMNO. Tentunya ia disalurkan oleh mereka-mereka yang dimaksudkan puak kemaruk UMNO. Dan rahsia-rahsia ini akan dipergunakan oleh UMNO untuk mengk.0kan PAS menjelang pilihan raya akan datang.

Sekarang tinggal Anwar Ibrahim keseorangan meneruskan gerakan menentang UMNO-BN. PAS nampaknya tidak terdaya lagi kerana banyak situasi kacau bilau yang tidak putus-putus kerana kemaruk-kemaruk UMNO berada dalam saf kepimpinan parti Islam itu amat sekali tidak senang dengan kebangkitan semula Anwar Ibrahim, kemaruk UMNO itu akan menjadi penghalang kepada kemenangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya akan datang.

Sebab itu persepsi Dr Aziz Bari dari luar supaya geng kemaruk UMNO lepaskan jawatan dalam PAS. Individu seperti Mohamad Sabu nampaknya sudah membisu, Husam Musa juga jarang-jarang bersuara lagi. Yang nyaringnya sekarang tinggal kemaruk-kemaruk UMNO dengan idea-idea yang semakin melemaskan PAS.




No comments: