Sunday, December 20, 2015

PAS SEDIA MAAF, LUPAKAN KESALAHAN UMNO- KATA SETIAUSAHA AGONG

OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com


YA memang tepat dan betul sekali kenyataan Setiausaha Agong PAS, Secara peribadi beliau mengatakan "PAS sedia maaf,lupakan kesalahan UMNO". Betul sekali cakap-cakap orang yang sudah mabuk cinta dengan UMNO-BN. Saya mendoakan agar PAS dan UMNO cepat-cepat berkhawin, jangan terlalu lama bermain mata. Biar bunga-bunga cinta berputik eluklah cepat-cepat menikah. Merisk sudah, mengintai pun sudah, malah hebahan kepada orang ramai bahawa PAS akan berkahwin dengan UMNO pun sudah diketahui satu dunia. Justeru itu apa yang hendak ditunggu-tunggukan lagi. Menikahlah !

Maafkanlah kepada UMNO  sekali pun UMNO melakukan dosa-dosa yang banyak terhdap PAS. Lupakah saja itu semua, biar ia menjadi catatan sejarah luka yang pedih kini sudah terubat kembali. Cerita lama tidak perlu dipendam lama-lama. Islam tidak mengajar bagitu. Maafkanlah PAS sekalipun dulu ulama dan ustaz PAS mengatakan UMNO kafir/zalim/munafik/firaun/syirik dan berbagai-bagai lagi yang masih tergiang-giang dalam ingatan saya di sepanjang mengikuti perkembangan PAS dari semenjak tahun 1978 yang kebetulannya diketika itu saya selaku perakam berita untuk akhbar Mingguan Bumi, Watan dan Harakah.

Kurang lebih 37 tahun seumur kemasukan Sdr Mohamad Sabu dalam PAS, saban waktu siang dan malam saya sering mengikut ceramah-ceramah dari ulama dan ustaz-ustaz cendoi dalam PAS yang berbuih mulut memaki hamun UMNO kerana dikatakan tidak mahu kepada hukum islam.

Wajarlah PAS memaafkannya sebab masa sekarang fasa UMNO-PAS hendak berkhawin. Orang yang akan berkhawin ia tidak fikir apa lagi. Hanya untuk bersuka-suka dan berseronok bergemulang di atas katil, terutama sekali ditakkala menanti malam jumaat tiba. Biarkanlah isu-isu seperti 1MDB 42 bilion PAS boleh melalui Tuan Tok Besar Marangan berijtihad maafkan. Dana 2.6 bilion ke akaun Tuan Najib juga pakatlah bermaafan. Kerana PAS-UMNO sudah serupa, tidak ada apa-apa perbezaan lagi, kata Dr Asri Zainal Abdin yang membeza antara orang-orang UMNO dengan PAS cuma songkok dan kopiah di atas kepala mereka saja. Ilmu agama dan cara hidup ulama dan ustaz-ustaz cendoi juga serupa. Samalah macam lagu "kita serupa".


Maafkanlah PAS ampunilah segala dosa-dosa UMNO. Kerana esuknya kita akan berketiduran sekelambu. Selepas ini akan sunyi sepilah landskap politik Malaysia, tidak lagi kedengaran maki hamun sesama sdr se islam angkara perangai hodoh ustaz-ustaz cendoi dan ulama suk dalam PAS. Saya merasa terharu sekali. bagaimana selepas ini hendak mensesuaikan diri ini dengan suasana kesunyian politik PAS. Apabila PAS tidak menjadi pembangkang lagi, pentas politik menjadi kusam dan lesu. Tempikkan dan teriakan UMNO kafir, UMNO firaun, UMNO syirik, UMNO fasik, UMNO munafik tidak lagi menjadi ayat-ayat suci menyeronak telinga ahli-ahli PAS dan memedihkan telinga ahli-ahli UMNO. Orang-orang UMNO boleh bersyukur "Alhamdulilah" betapa mereka tidak dicaci hamun lagi. Tidak lagi barang sesiapa dalam PAS berani menerjah UMNO. Kerana Tuan Bersar Marangi akan menasihat yang berkelakukan dan contoh-contoh keperibadian buruk yang pernah dipertontonkan selama ini mereka harus berwaspa, jangan sesekali ulanginya lagi, kerana kena malulah kepada UMNO. PAS sedia maafkan UMNO sekalipun sebesar mana dosanya, biar andaikata sebesar bukit bukau dan gunong ganang PAS redo asalkan dapat berkhawin dengasn UMNO. Bagitulahnya orang sedang mabuk dilamunan cinta. Kesemuanya dirasakan eluk dan cantik belaka. Kami doakan moga-moga PAS bahgia di sisi UMNO.

Amanah bersiapa sedia, parti baru itu akan mendapat durian runtuh. Tidak semua ahli PAS yang sanggup berwalak sepanjang masa sekalipun dijanjikan syurga dan sang bidadari sedang menanti. Masa mempelam harumanis mulai kelihatan masak dan ranun. Menanti buah-buahnya berguguran. Lagi cepat PAS sertai kerjasama dengan UMNO, saya fikir lebih bagus. Kita juga redo pemergian PAS yang berhasrat untuk berkhawin dengan UMNO. Selepas ini PAS akan menjadi isteri termuda UMNO. Bakal isteri UMNO yang ke empat belas. Tahniah PAS pusaka Tuan Tok Guru ................