Tuesday, February 10, 2009

DARI BUKIT GANTANG KE BUKIT SELAMBAU

SEKIRANYA UMNO KALAH…….@@@@@@!!!!!!!!!!!

OLEH : JAMALUDIN MD.ISA

SEKALI lagi saya optimis UMNO-BN akan tewas di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Perkiraan saya di Parlimen Bukit Gantang peratus Melayu 68.48% dan Bukit Selambau, Kedah Melayu 50.20%. Analisis saya cukup simple sekali. Mengikut trend perkembangan politik Malaysia sesudah pilihan raya ke-12 di mana kawasan Melayu antara 50% ke 65% harapan untuk UMNO-BN mempertahankan kedudukan mereka tipis sekali. Kalau tiada percaya, kita tunggu dan lihat ramalan awal ini.

Tiada harapan untuk UMNO-BN menang di kawasan mojoriti Melayu antara 50 ke 65%. Kawasan ini amat hitam dan menakutkan UMNO dan BN. Pakatan Rakyat akan lebih cerah dan terserlah. Ini adalah satu trend perkembangan terbaru politik negara mutakhir. Saya tiada pasti apakah UMNO sedar atau tidak mereka dalam keadaan bahaya di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Retorik mengatakan rakyat sudah kembali kepada UMNO-BN cukup mengelirukan . Sebab dalam perkiraan saya undi orang bukan Melayu sekarang amat mahal sekali untuk di swing vote kepada parti Barisan Nasional. Pusingan sekarang mula beralih ke Pakatan Rakyat. Harapan yang tertinggal kepada UMNO hanya di kawasan mojoriti Melayu antara 70 ke 85% saya masih meletakan harapan UMNO dapat pertahankan kedudukan mereka di posisi itu. Tetapi, dalam perkembangan terkini di Kuala Terengganu pun di sebaliknya UMNO turut kecundang.

Saya kira apabila undi orang Cina dan India mula memihak kepada Pakatan Rakyat. Harapan untuk UMNO meraih kemenangan di Bukit Gantang dan Bukit Selambau amat sukar sekali. Politik mutakhir orang Cina dan India mula bertukar arah dan haluan. Perubahan haluan politik mereka sekarang situasinya amat menyeronok Pakatan Rakyat. Dari Permatang Pauh, ke Kuala Terengganu dan kini rakyat menanti di Bukit Gantang dan Bukit Selambau dan kalaulah UMNO-BN tewas lagi di kedua-dua pilihan raya terbaru di Perak dan Kedah tiada lama lagi. Alamat UMNO sukar untuk mempertahankan pemerintahan mereka di negara ini.

Pada saya Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan memihak kepada Pakatan Rakyat. Gelagat politik BN sekarang menjadikan rakyat lebih simpati kepada parti aliran pembangkang. Lebih-lebih lagi tercetusnya pergolakan rampasan kuasa secara tiada bermaruah UMNO bagi menjatuhkan kerajaan Pakatan di Perak melalui ugutan dan rasuah politik yang amat memalukan sekali gus mencetuskan kekacauan di negeri Perak, yang mana ianya turut menyeret Istana, perbalahan krisis Perlembagaan dan gambaran media memihak kepada UMNO-BN sebaliknya Pakatan Rakyat dipersalahkan sebagai penderhaka, tiada hormati perlembagaan dan undang-undang.

Pada saya krisis di negeri Perak rakyat amat tiada menyenangi malah sesiapa pun yang waras pemikiran tiada mahu melihat apa yang telah terjadi di negeri tersebut dengan hanya menyalahkan satu pihak iaitu Pakatan Rakyat. Menifestasi kemarahan ini saya percaya akan diterjermahkan oleh para pengundi di Bukit Gantang dan Bukit Selambau melalui swing vote mereka sekali lagi bagi menjunamkan Pakatan UMNO-BN yang akan dapat kita saksi di kedua-dua buah negeri itu.


Rakyat tiada mampu berhadapan dengan kuasa Perlembagaan, Raja-Raja, Polis, Instrument kerajaan. Tetapi, rakyat akan memprotes kemarahan mereka melalui vote dalam peti undi. Hak inilah yang akan dipergunakan para pengundi yang amat simpatik terhadap Pakatan Pembangkang mutakhir ini. Inilah real politik yang akan dapat kita saksikan dalam kedua-dua pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan mempertontonkan kepada seluruh rakyat Malaysia di mana dua lagi pilihan raya kecil bakal akan dimenangi oleh parti Pakatan Rakyat.

2 comments:

Unknown said...

Janganlah terlalu awal kita membuat andaian.Sama-samalah kita lihat nanti.Mana tahu apa yang berlaku diPerak,orang melayu sedar yang mereka dicucuk punggung oleh Dap.

samagreen said...

Salam Sdr JMI,

1) Sapa suruh VA letak jawatan at d very first place?

2) Andaikata VA tak letak jawatan dan RS tak meninggal dunia, apa perlunya diadakan PRK?

3) Hidup/Mati adalah 'ketentuan' dari Dia!! Jatuh/Bangun adalah jugak 'ketentuan' dari Dia...... Dia Yang Maha Kuasa & Dia Maha Mengetahui!!

4) BN has nothing to lose, bcos both Bukit Selambau and Bukit Gantang not theirs.

5) Oleh tu, mendaki dua bukit ni adalah satu 'pertandingan' bagi BN, dan adalah satu 'ujian' bagi PR. Wallahualam


samagreen
sg rapat, ipoh

p/s
-Jika VA boleh menghormati sensitiviti istana, mengapa Yeop Nizar sebaliknya??

-Furthermore, Exco sekadar dilantik oleh MB, tapi MB diperkenan/dilantik oleh Sultan!!

~ Mungkin 'harga diri' VA lebih tinggi dari Yeop Nizar??