Wednesday, March 10, 2010

BILA MUFTI JADI "ENJIN UMNO"



OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
(Penulis Bebas)

SEPATUTNYA seseorang yang bertaraf Mufti harus mempertahankan pendirian mereka supaya tiada memperlihatkan beberapa pandangan, pendapat dan tindak-tanduk mereka yang boleh dianggap memihak kepada orang-orang politik. Tiada kira ianya UMNO ataupun PAS? Setiap pandangan harus lebih berhati-hati agar tiada menjadi tanda tanya masyarakat umum bahawa si Mufti itu dilebal sebagai orang PAS ataupun orang UMNO. Inilah lebal-lebal yang kita tidak mahu terpalit dan dipalit terhadap mana-mana individu bertaraf Mufti di negara ini.

Akhir-akhir ini sudah ada Mufti yang menjadikan dirinya lebih daripada lebal UMNO yang terpalit keseluruh batang tubuh mereka sebagai alat puak tertentu dalam politik. Kalau mengikut Menteri Besar, Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz, katanya sudah ada Mufti yang sanggup menjadikan diri mereka sebagai alat UMNO, sindir Tok Guru sebagai "enjin UMNO". Sudah ada Mufti di negara kita sanggup meletakkan batang tubuhnya sebagai perkakas mainan UMNO. Kerana setiap penjuru pandangan dan kata-kata mereka adalah untuk memenang, membenar segala dakwaan UMNO.

Bila Mufti mula memihak, lebih-lebih lagi turut sama mengulas hal-ehwal politik, walaupun dibenarkan oleh agama. Maka akibatnya adalah padah yang buruk semata-mata. Justeru itu kalaulah masih ada kalangan para Mufti di negara kita mahu membicara peri hal orang-orang politik, malah mengias dan melibas mana-mana parti politik, saya fikir paling baik tinggalkan jawatan Mufti dan masuk gelanggang politik, Nah bercakaplah apa yang hendak diperkatakan,"Perpaduan Melayu ala UMNO" dan apa sahaja berhujahlah anda di atas pentas politik, kerana ini lebih senang buat lawan-lawan politik untuk berhujah balas. Masalahnya berjawatan Mufti, sesekali bertindakan menyerang parti politik tertentu? Mufti apa ini namanya? Wajar sekali pada saya apabila Tok Guru Nik Aziz label Mufti yang bersikap sedemikian sebagai "enjin UMNO".

Kalau mahu mempertahankan UMNO kena lepaskan jawatan dan turun ke gelanggang politik. Kerana senang pihak PAS untuk berhujah balas. Sebaliknya kalau masih berselindung di sebalik ketiak UMNO dengan jawatan Mufti dan dalam waktu-waktu tententu tampilkan diri membelasah PAS, tiada wajar sebagai seorang bertaraf Mufti bertindakan sedemikian?. PAS bukanlah takut untuk bertindakan balas!!!, kerana ramai dalam PAS, taraf ahli-ahli mereka lebih daripada Mufti, cuma tiada berjawatan Mufti, namun, keilmuan mereka lebih besar daripada keilmuan yang dimiliki Mufti "enjin UMNO" pun ramai.

Ingatan saya kepada Mufti "enjin UMNO", andaikata PAS menyerang balas hujah dan dakwaan Mufti "enjin UMNO", maka akan kotorlah label Mufti tersebut. Sebab itu pada saya jikalaulah Mufti "enjin UMNO" itu ketagih hendak menyerang PAS, Ayuh!!! dipersilakan turun ke gelanggang politik, jangan berselindung disebalik tirai selimat(gebar) bernama Mufti, tetapi tiada habis-habis bersikap amarah terhadap PAS. Itulah seelok-eloknya nasihat saya kepada Mufti "enjin UMNO" pinjaman gelaran Tok Guru Nik Aziz. Akhir kata beranikah Mufti "enjin UMNO" turun kegelanggang politik??????



5 comments:

Suara Bebas said...

Maaf setelah saya melihat blog anda
sebagai penulis bebas anda boleh
buat muhasabah. Berapa orang yang beri komen? Mereka tidak akan mahu bersubahat, menegak yang mungkar
kerana takut di akhirat berjalan kepala kebawah....

SUARA BEBAS benaung di blog CITRA RASA.

tachatha said...

a fantastic readclick here for info a fantastic readuseful source this contenti loved this

sheways said...

click here for more info find this navigate here you can try these out find out this here link

pytho said...

you could try this out best replica bags you can try these out Celine Dolabuy visit their website replica dolabuy

Unknown said...

7a replica bags fake gucci c7v74w2v76 replica bags philippines replica bags nyc see post r5k33u7s22 replica bags wholesale hong kong replica bags los angeles visit our website k1l19c1d80 replica bags prada