Wednesday, September 9, 2015

PAS AKAL POLITIK SEJENGKAL- JANGAN MENDUGA LAUTAN NAN LUAS

 





 OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com

MASA dan ketikanya sudah tiba seluruh orang-orang Melayu/Islam menyerahkan wadah politik PAS kembali diterajui sepenuhnya oleh mullah-mullah dan ustaz-ustaz kampung. Golongan berpendidikan profesional dan berpemikiran akedamik bolehlah mengintai-intai parti islam baru(Amanah).

Kenapa saya berhujah sebagitu. Kerana PAS pasca pro-mullah Rusila menjadi semakin tertutup pandangan. Kelihatan PAS mutakhir era mullah tidak cerdik bersahabat. Bersikap bengis dan kasar. Ustaz-ustaz yang ilmuannya kadar sejengkal semakin berlagak sombong dan amat angkuh. Jangan sesiapa mahu cuba berbeza pandangan dengan mereka. Nanti ditudah tidak wala dan akan diterjah supaya keluar parti. Jiwa yang kotar tidak sesekali dibenarkan bersama dengan PAS. Pergi berambus!

Biarlah mereka berpolitik cara mereka. Mentaati mullah seseakan menjadi satu kewajipan. Kerana mullah-mullah mereka adalah pewaris Nabi. Keperibadian mereka diukur sebagai amat suci dan putih bersih, malah berbau harum mewangi semerbak.

Bersama dengan parti islam baru. Mulakan politik besar bersifat "rahmatan lil alamin", politik merentasi batasan kaum, bangsa, adat, budaya malah agama. Biarkan PAS dengan retorik islam mereka yang kasar dan keras. Harapan Baru tampil dengan wadah yang berjiwa lembut. Bersahabatlah dengan seramai mungkin rakyat kepelbagaian kaum di negara ini. Jangan menepuk dada bahawa kitalah yang benar dan serba mungkin. Orang lain salah belaka.

Harapan Baru belajarlah mengenali resipi politik demokrasi ala Malaysia. Politik yang berasas mekanis dan strategik. Hukum politik demokrasi tanpa pintar kita menghetong ilmu metamatik percayalah pastinya sesuatu parti itu akan tewas dan tertinggal selama-lamanya. Harapan Baru belajarlah menjadi pemikir yang kritis lagi cerdas dan jangan jadi angkuh bodoh sombong macam PAS kepimpinan mullah dari Rusila.

Harapan Baru marilah kita berfikirkan begini. Ojektif kita berjuang dalam medan politik matlamatnya untuk mencapai kemenangan. Kalau kita mendakwa betapa penglibatan dalam perjuangan di medan politik demokrasi di negara ini tidak bermatlamatkan kemenangan. Sebaliknya sekadar masuk politik kerana hendak mencari redai Ilahi. Biarkan gerombolan mullah-mullah kepimpinan dari perkampungan Rusila berhujah sedemikian. Kempimpin Harapan Baru jangan berperangai seperti mereka-mereka itu. Kita berjuang wajib untuk mencari kemenangan disamping redai Ilahi. Bukannya semata-mata redai Ilahi namun, sanggup kalah berpanjangan.

Selagi mana Harapan Baru tidak menggariskan beberapa plan kecerdikkan(pintar) demokrasi Malaysia tidak akan menjanjikan kejayaan di pihak kita. Percayalah kalau tuan(Harapan Baru) menanamkan dibenak pemikiran sepertimana acuan kepompong politik ala mullah Rusila. Ia amat menyeronokkan UMNO. Biar mullah Rusila terperangkap dengan bidak-bidak caturan politik UMNO yang sentiasa memerangkap PAS digerubuk yang sama. Biarkan PAS menawarkan diri mereka untuk menjadi tongkat baru bagi menyambung rangkaian pernafasan talian hayat UMNO-BN yang sudah ditinggali oleh orang-orang Cina.

Kalau kail panjang sejengkal-jangankan lautan nan luas hendak diduga. Kita biarkan PAS mati di ribaan UMNO-BN selepas ini. Perkuatkanlah semula permaufakatan baru 2.0. Atur mekanisme dan strategis politik yang matap. Congakkan ilmu sains metamatik beraras tinggi. Bentuklah satu konsensus yang kemas dan jitu. Muktamadkan setiap keputusan yang diproses dalam sesuatu kaedah melalui berpermasyuaratan. Jangan lagi kepimpinan Baharu menjadi culas untuk menghadirkan diri dalam perbincangan kolektis berparti. Pun begitu juga jangan menderhakai nilai-nilai unggul keputusan bersama, di dalam lain di luar lain.

Saya percaya kepimpinan barisan Harapan Baru(Amanah Rakyat) rata-ratanya diungguli tokoh-tokoh hebat malah ianya amat terbukti sekali mereka rata-ratanya berjiwa waja dan kental. Puluhan tahun pengelaman pahit-getir malah mampu merentasi bilamana dirempuh badai mennah dan tribulasi diketika bersama-sama dengan PAS suatu ketika dahulu. Biarkan PAS terjun dengan labu-labu.