Sunday, October 11, 2015

MENDEPANI POLITIK TIGA PENJURU




OLEH : JAMALUDIN MD.ISA
Penulis Bebas
jamalmd09@yahoo.com



FORMULA unggul politik dwi-parti(sistem dua parti) nampaknya gagal dipertahankan lagi. PAS rela kalah tidak bersedia untuk bermaufakat dengan DAP dan Amanah yang dianggap sebagai pengkhainat. Politik keduniaan buat pemimpin pro ulama perkampungan Rusila tidak menjadi matlamat utama. Ojektif mereka kemenangan akhairat. Kemenangan bersifat keduniaan pada mereka ia tidak menguntungkan. Redo dan bersedia untuk kalah asalkan diberi kemenangan akhairat. Kemenangan yang dijanjikan dengan syurga dan sang puteri bidadari......yang sedang menanti di ambang pintu syurga!!!!

Tidak alternatif lagi buat PAS, rela bermufarakah baik dengan DAP, Amanah malah PKR. Sebaliknya lebih manis mula bersenda gurau dengan UMNO-BN. Momentum rakyat Malaysia yang tidak berparti selama ini mengharapkan sebuah impian perubahan landskap politik negara menjadi sukar dan kian tawar apabila front pembangkang tidak memperlihatkan keunggulan dan kekukuhan sebagai entiti induk untuk mengganti UMNO-BN di PRU ke 14. Kita sama-sama termenung di sini kenapa ia boleh terjadi. Tidak kepuncak jaya tetapi menuju ke laluan buntu.

Lupakan segala pahit maung dan dukalara. Pentas perjuangan tidak perlu kepada insan-insan yang kecewa. Pembangkang mistilah bersedia untuk memulakan politik trend pertandingan di 3 penjuru. Politik 3 penjuru agak sukar untuk kita ramalkan pembangkang berupayakah menyekat kembali momentum kemenangan semula UMNO-BN apabila pembangkang memberikan laluan mudah kepada mereka di PRU akan datang.

PAS ghairah dengan pertandingan 3 penjuru. Lupakan dulu PAS. PAS tidak sedar dengan keangkuhan mereka di mana mewar-warkan pertandingan politik 3 penjuru, akan membenankan nasib mereka. Saya percaya 3 penjuru akan merebah dan mengkorbankan kerajaan PAS Kelantan kepada UMNO. UMNO tidak perlu gopoh, relex sahaja. Masa untuk PAS menjunan akan hampir tiba. Biar mereka berkhayal dan berpesta dengan kehebatan himpunan-himpunan di seluruh negara. Sebalik tidak sedar  akan kehilangan Kelantan di PRU akan datang.

Bersetuju dengan Amanah biar sikit bertanding tetapi menang. Lebih baik daripada pendekatan PAS cuba mempamirkan kekuatan bertanding di banyak kawasan tetapi kalah.......di sepanjang perjuangan. Kita perlu perihatin tentang kualiti bukan kuantiti. Amanah prestasinya mungkin lebih baik daripada PAS jika benar-benar berlakunya pertandingan 3 penjuru. Saya percaya Amanah akan memperolihi kemenangan lebih besar daripada PAS, kerana pertandingan 3 penjuru akan menguntungkan Amanah di Johor, Melaka, N. Sembilan, Selangor malah Perak. Jika apa yang diperkatakan ini terjadi malah menjadi wirid dan kehendak PAS mereka akan kalah teruk di PRU akan datang. Biar mereka berkhayal dan bernostalgia dengan kemenangan tanpa diundang di akhairat yang pada kita belum dapat dipastikan Tuhan akan menganugerahkannya....

Parti-parti politik pembangkang di negara ini PAS, PKR, DAP malah amanah berfikirlah ..........dengan rasional dan baik. Jangan marah sekor nyamuk kecil maka kelambu di bakar dan api menjadi besar menghanguskan sebuah rumah. PAS,DAP,PKR,Amanah jangan sampai tinggal kain sehelai sepingang. Berpolitik misti waras lagi bijaksana. Berpolitik apa pun untuk menang bukan untuk kalah seperti kata-kata momokan orang-orang PAS yang kecewa dan besar kepala. Biar politik syurga dan sang puteri bidadari kuasa Tuhan yang menentukan. Itu semua kalam Ilahi. Mullah-mullah PAS jangan ego dan siok sendiri mengata syurga itu mulik Allah buat mereka dalam konteks politik dari dunia hari ini........

No comments: