Tuesday, August 19, 2008

TAMATKAN ERA UMNO-PAS MISTI SOKONG ANWAR JADI PERDANA MENTERI


OLEH : JAMALUDIN MD.ISA

TANPA kehadiran DSAI dalam kancah politik pembangkang, parti-parti politik oposisi seperti PAS dan DAP tidak akan sampai ke mana-mana? Akuilah kita bahawa kemerosotan prestasi UMNO-BN dalam pilihan raya ke-12, pada 8 Mac 2008 lalu faktur Anwar Ibrahim menjadi pencetus ke arah perubahan besar sehingga parti Pakatan Rakyat berjaya menafikan penguasaan mojoriti 2/3. Tanpa penglibatan Anwar dalam gagasan politik pembangkang, PAS jangan mimpi untuk melihat pencapaian tersebut.

PAS perlu rasional dan waras, para perwakilan Muktamar ke-54 di Ipoh seharusnya melihat realiti. Terimalah hakikat buat masa terdekat ini hanya Anwar Ibrahim sesatunya tokoh politik pembangkang yang cukup berkesan, malah kehebatan dan keupayaannya manpu membangkitkan gelombang momentum baru sekali gus akan merubah landskap politik Malaysia.

Saya sudah lama fikir di mana pemimpin parti politik pembangkang baik, Ustaz Hadi, Datuk Nik Aziz , Lim Kit Siang kehadiran mereka dalam politik negara sekadar menjadi pemimpin kelompok cauvanist dan exstrem sahaja. Manpukah Hj Hadi mencatus kemenangan besar dan membawa PAS perintah Malaysia? Para perwakilan PAS tolong jawab secara rasional. Malah manpukah Ustaz Hadi membentuk permaufakatan Pembangkang? Jawabnya tidak! Pun bagitu juga dengan Nik Aziz dan Kit Siang. Kepimpinan tokoh-tokoh tersebut selama ini hanya disokong oleh kelompok mereka sahaja. Malah disebaliknya mereka sering mencetuskan perbalahan demi perbalahan yang nyata banyak memberikan kemenangan politik kepada UMNO-BN.

Tuhan mentakdirkan beberapa rentetan peristiwa getir dan ujian perit dengan menghantarkan Anwar Ibrahim ke dalam Barisan Pembangkang. Kebijaksanaan Anwar terserlah apabila beliau berupaya menjadi ikon penting ke arah mencetus minda baru dalam politik pembangkang. Tanpa kehadiran Anwar percayalah parti-parti politik pembangkang tidak boleh berada dalam faltfrom Pakatan Rakyat. Kerjasama PAS, DAP dan Keadilan merupakan kemuncak yang membawa kepada UMNO-BN hampir-hampir terputus talian hayatnya dalam pilihan raya ke 12 lalu.

Justeru PAS perlu terima hakikat Anwar Ibrahim adalah Perdana Menteri kerajaan baru gabungan Pakatan Rakyat. Rakyat pada umumnya amat sangat dahagakan perubahan. Tetapi rakyat pelbagai kaum tidak dapat menerima Ustaz Hadi atapun Kit Sing sebagai Perdana Menteri. Sebaliknya rakyat perlukan Anwar Ibrahim. Bab kata Ketua Pemuda PAS, Sdr Salehudin Keadilan menang lebih besar daripada PAS. Pengakuan Mohamad Sabu orang Cina dan India ramai menyokong PAS. Justeru itu Anwar Ibrahim diperakui bukan sahaja di Malaysia, tetapi di seluruh dunia. Kalau Anwar tidak jadi Perdana Menteri bersedialah PAS untuk kalah semula.